Oberbaumbrücke. Zakochałam się w tym moście

Oberbaumbrücke to… dwupiętrowy most w Berlinie na rzece Szprewie łączący dzielnice Kreuzberg i Friedrichshain. Zakochałam się w nim dawno temu i zawsze mam ochotę pobiec pod arkadami jak Lola z filmu Run Lola Run Ech, kiedyś to zrobię! Jezuuu, a jakie widoki roztaczają się spod arkad! W oddali błyszczy Molecule Man – monumentalna rzeźba na wodzie autorstwa amerykańskiego rzeźbiarza Jonathana Borofsky’ego (hehe Jonathanie, znamy się już z Seattle, bo tam z kolei usadowiłeś swojego Hammering Man), tuż obok zadomowił się słynny nocny klub Watergate i mural Różowy Mężczyzna, bolońskiego streetartowca – BLU. Idąc dalej widzimy architektoniczne perełki: błyszczący, pokryty lustrami hotel Nhow designed by Tchoban Voss Architekten, a obok niego czerwony, a jakże! bydynek Coca Coli. Jest też w pobliżu słynna East Side Gallery, która przypomina, że komunistyczne licho nie śpi… Fani streetartu zauważą, że ogromny mural z zegarkiem w kajdankach został zamalowany w proteście przejmowania kolejnych miejsc przez deweloperów.

Co zrobić aby most wyglądał inaczej? Oberbaumbrücke wygląda jak brama miejska. Są tu ostre łuki, krzyżowe sklepienia, mozaiki, herby i dwie wieże przypominające Mitteltorturm w Prenzlau. Nazwa Oberbaumbrücke wywodzi się z ciężkiego pnia drzewa, pokrytego metalowymi kolcami, który był używany jako wysięgnik, aby zablokować rzekę w nocy przed przemytnikami.

Pierwszy most był drewniany (1724 r.) i służył jako brama do miasta, a to piękne siedmiołukowe, betonowo-granitowe cacko, którym możemy się teraz zachwycać, zbudowano w latach 1894 -96. Zaprojektował go w stylu niemieckiego gotyku ceglanego, architekt i urzędnik rządowy, Otto Stahn. Firma Siemens & Halske, która budowała berlińskie metro, nalegała, aby na moście opracowano bezpieczne połączenie drogi dla pojazdów, przejścia dla pieszych i linii kolejowej. Zadanie to wykonano na szóstkę a w inauguracyjną podróż pierwszym odcinkiem U-Bahn’u udało się 19 pasażerów. W kwietniu 1945 roku Wehrmacht wysadził środkową część mostu, aby zatrzymać Armię Czerwoną. Po zakończeniu wojny, kiedy Berlin podzielono na cztery sektory, most przecinał sektor amerykański i sowiecki. W 1961 roku, od dnia powstania Muru Berlińskiego, zostal zamknięty i dopiero w 1972 roku otwarto przejście graniczne dla pieszych. Ten most stał się przejściem granicznym zimnej wojny. W tamtych czasach okolice te były miejscem wielu dramatycznych wydarzeń, wielu ludzi ryzykowało swoje życie, aby dostać się do amerykańskiej strefy. Po upadku Muru w 1989 roku i zjednoczeniu Niemiec, Oberbaumbrücke przez 5 lat był odnawiany przez hiszpańskiego architekta Santiago Calatrava i w 1994, w stulecie budowy, został oddany ponownie do użytku.

Oto i on w pełnej krasie, nic tylko jechać. A żółty U-Bahn na moście, to dopiero widok i gratka dla mobilnych fotografów!

***

Most wystąpił w hollywoodzkim filmie The Bourne Supremacy (2004). Jason Bourne, czyli Matt Damon, widzi przejście przez most Oberbaumbrücke w taksówce w drodze do hotelu Westin Grand.

Oberbaumbrücke. Zakochałam się w tym moście