Podróż bieszczadzką kolejką w stylu RETRO

Przejazd kolejką bieszczadzką to jakby powrót do lat siedemdziesiątych, kiedy w Bieszczadach królowały kolejki wąskotorowe, służące do zwózki ściętego drzewa. Zapomniane i porzucone w latach osiemdziesiątych powracają do łask dzięki pracy pasjonatów i jako główna atrakcja sezonu letniego, wożą turystów z Majdanu do Przysłupia.
Jednak przejazd zimą ma zupełnie inny charakter niż w lecie. Surowa zima odciskająca swoje piętno w przyrodzie odsłania to czego nie widać w lecie, mroczne parowy, skute lodem strumienie a przede wszystkim nieograniczone zielenią widoki na bieszczadzką przyrodę. Dodatkową atrakcją jest fakt że skład ciągniony jest przez prawdziwy parowóz, chyba ostatni na liniach wąskotorowych, a na pewno jeden z niewielu pozostających w służbie, wliczając w to również linie normalnotorowe.

Parowóz Kp4

Parowóz Kp4 był przeznaczony do pracy na liniach wąskotorowych i został zbudowany w Polsce w latach 1950-1959 w zakładach Fablok w Chrzanowie. Dokumentacja wzorowana była na radzieckim parowozie typu P24 (П24) opracowanym w 1941 w fabryce w Kołomnie. Do roku 1957 zbudowano 790 sztuk, z tego większość na export do ZSRR. W Polsce nieliczne egzemplarze były wykorzystywane w liniach przemysłowych (Zakłady Górniczo-Hutnicze Sabinów – Częstochowski Obszar Rudonośny, Cukrownia Ostrowite, Kruszwica, Dobre, Zakłady Przemysłu Wapienniczego w Sulejowie) i leśnych (Nowy Łupków – Cisna). Do dzisiejszego dnia zachowało się sześć egzemplarzy: w muzeum w Sochaczewie i jako pomniki w cukrowni w Ostrowitem. Od 2011 sprawny egzemplarz Kp4-3772 pochodzący z cukrowni Kruszwica został włączony do taboru bieszczadzkiej kolejki leśnej a od 2012 podjął normalną pracę ciągnąc składy z turystami. Poza Polską, parowozy na podstawie modelu P24 był produkowane również w ZSRR, Finlandii, Czechosłowacji i na Węgrzech, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy zamknęła się liczbą ponad 5000 sztuk, co sprawia że był to jeden z najliczniej produkowanych parowozów wąskotorowych na świecie.

Parametry techniczne:

  • lata produkcji: 1950 — 1959
  • łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 885
  • szerokość torów: 762 mm
  • typ napędu: 0-4-0
  • całkowita długość: 6008 mm
  • ciężar służbowy: 16 t
  • ciężar własna: 14 t
  • obciążenie osi: 4 t
  • moc: 180 KM (132,5 kW)
  • siła uciągu: 31,6 kN (3160 kg)
  • średnica kół napędowych: 600 mm
  • robocze ciśnienie pary w kotle: 13 kg/cm²
  • pełna powierzchnia kotła grzewczego: 37,15 m²
  • powierzchnia przegrzewacza: 13,48 m²
  • powierzchnia rusztu: 1,01 m²
  • ilość cylindrów: 2
  • średnica cylindrów: 285 mm

Cytując Tuwima: Para buch! Koła w ruch! Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las…

Podróż bieszczadzką kolejką w stylu RETRO