Stoi na stacji lokomotywa… patrzę, a to Pendolino! / Stands at the station: a locomotive… I look , and it’s Pendolino !

Pewnie dla wszystkich podróż Pendolino to już normalka. I świetnie! Jednak ja dołączyłam do światowców niedawno. Popędziłam tą luxtorpedą z Krakowa do Warszawy w 2,5 h. Regulowane fotele, rozkładane stoliki, indywidualne oświetlenie, gniazdko elektryczne przy każdym siedzeniu i oczywiście wieszaki oraz półki na bagaż podręczny. Wi-fi wiadomo, że jest. Część siedzeń rozmieszczono naprzeciw siebie i w ten sposób powstała czteromiejscowa strefa dla wspólnie podróżujących lub dla miłośników brydża. Na ekranach pod sufitem wyświetlają się informacje, które bardzo lubię: ciekawe i bezużyteczne, ale które najlepiej zapamiętuję (np. angielskie słówko forklift – wózek widłowy, kilka lat temu zapamiętałam od razu, ale jeszcze nie udało mi się go użyć w czasie wielu konwersacji anglojęzycznych). Ale, ale, kolej na kolej. Było szybko, luksusowo, czysto, światowo, komfortowo, miło, wygodnie. Po prostu pendolino !

A dla zainteresowanych przygotowałam trochę danych technicznych i ciekawostek. No to w drogę!

Dane techniczne

  • producent: Fiat Ferroviaria (Savigliano – Włochy)
  • pendolino po włosku znaczy wahadełko
  • liczba wagonów: 7
  • długość pociągu: 187,4 m
  • max szerokość pudła: 2,83 m
  • wysokość pudła: 4,10 m
  • całkowita masa pociągu: 395,5 t
  • masa obciążonego pociągu: 427,7 t
  • max prędkość: 250 km/h, ale w Polsce pociąg rozpendolinia się do 200 km/h
  • max moc: 5,500 kW
  • średnie przyspieszenie od 0 – 40 km: 0,49 m/s
  • średnie przyspieszenie od 0 – 120 km: 0,46 m/s
  • liczba miejsc siedzących: 402 (45 w klasie pierwszej i 357 w klasie drugiej)
  • kabiny maszynistów znajdują się w dwóch skrajnych wagonach
  • cena 20 pociągów zakupionych przez PKP Intercity: 400 mln euro + 265 mln euro na budowę zaplecza technicznego w Warszawie – Grochowie + koszty utrzymania technicznego pociagów przez 17 lat. W przeliczeniu na 1 miejsce w wagonie, pociąg kosztował 200 000 zł
  • kara za brak biletu: 650 zł + koszt biletu
  • podróż z Krakowa do Warszawy: 2,5 h
  • Pendolino zużywa 30% mniej prądu niż porównywalnej wielkości pociąg z lokomotywą dzięki temu, że jest lżejszy
  • start w Polsce: 14 grudnia 2014 r.
  • szczęśliwe miasta do których dojeżdża: Warszawa, Kraków, Bielsko-Biała, Gdynia, Gliwice, Jelenia Góra, Katowice, Kołobrzeg, Rzeszów, Wrocław
  • pociąg przystosowano dla potrzeb osób niewidomych – fotele oznaczono alfabetem Braille’a
  • przy wejściu do trzeciego członu została zamontowana winda, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach inwalidzkich. Dla niepełnosprawnych pasażerów przystosowano jedną z toalet.
  • tradycyjnie w środkowej części składu znajduje się WARS wita was, ale w jakże odmiennej stylówce
  • każdy pasażer otrzymuje poczęstunek: w klasie pierwszej 2 napoje: ciepły i zimny, przekąskę i danie z menu, natomiast w klasie drugiej napój ciepły lub zimny

PS.

hmmm, a może czas na podróż Orient Expresem…

Stoi na stacji lokomotywa… patrzę, a to Pendolino! / Stands at the station: a locomotive… I look , and it’s Pendolino !